SYNOPSIS
OPERUM JOANNIS LAUNOII
TOMI QUARTI PARS SECUNDA.
DISSERTATIO CONTINENS JUDICIUM DE AUCTORE LIBRORUM DE IMITATIONE CHRISTI,
7
PARS PRIMA,
In quâ probatur, opus illud THOMAE KEMPENSIS non esse,
7
CAP. I. Quae Auctor de Imitatione Christi de Monachorum universim & Monialium disciplinâ scribit, non conveniunt aetati Thomae à Kempis,
7
CAP. II. Thomas in Libris suis Clericos Regulares, ut Religiosae vitae & totius sanctitatis exempla proponit quàm saepi ssimè, sed Auctor Operis de Imitatione Christi nusquam proponit,
15
CAP. III. Auctor operis de Imitatione Christi Monachum se facit, & Monasticam profiteri se vitam ostendit: sed Thomas numquàm se, vel fratres suos, Monachos nominatim appellat, vel aliquid apud Monachos Montis S. Agnetis gestune esse scribit; quicquid ad illud singulis in Chronico paginis scribendum occasionis nanciscatur,
16
CAP. IV. Incredibile prorsùs esset, nec sine causâ, Thomam in quarto de Imitatione Christi libro, qui totus est de venerabili Eucharistiae Sacramento, hujus festum ne verbo quidem attigisse,
18
CAP. V. Quo tempore Thomam opus de Imitatione Christi composuisse, volunt R.R. PP. J. Fronto & Georgius Heserus; hic in Dioptra Kempensi, ille in vindiciis, eum tale opus componere non potuisse ostenditur,
19
CAP. VI. Claromontanus apud Sirmondum trium de Imitatione Christi librorum codex M.S. Thomâ Kempensi antiquior,
20
CAP. VII. Sumptum è Bonaventurae Collationibus argumentum proponitur & defenditur,
21
CAP. VIII. Libri de Imitatione Christi B. Bernardo priùs adscripti sunt, quàm Thomas natus esset, vel certè posset aliquid scribere,
25
PARS SECUNDA,
In quâ praecipuâ KEMPENSIUM vindiciarum objecta diluuntur,
26
CAP. I. Quaesita è nonnullis de Imitatione Christi Codicibus MSS. objectio diluitur, & in Kempenses retorquetur,
26
CAP. II. Quaesita ex conformitate stili librorum de Imitatione cum aliis Thomae Libris objectio diluitur, & diluta Kempensibus nocet,
28
CAP. III. Quaesita ex Auctoribus Thomae AEqualibus, & supparibus objectio jam diluta defenditur; atque erroris eorum fons aperitur,
28
CAP. IV. Solvitur objectio quaesita ex viris gravissimis, qui ante Thomam ubi easdem cum opere de Imitatione Christi materias tractâvêre, hoc opus minimè laudarunt. Mauburnus illud non citavit primus, contrà quàm Fronto scribit,
32
CAP. V. Solvitur objectio, quâ nullum esse MS. codicem Thomâ vetustiorem doctissimus Fronto contendit,
33
CAP. VI. Quae Fronto ex Dioptrâ Heseri adfert de tempore editi à Thomâ operis de Imitatione Christi, dispunguntur,
33
CAP. VII. Productum ab Hesero in Dioptrâ Mathiae Farinatoris testimonium, & à Frontone objectum diluitur, & in utrumque validè repercutitur,
35
CAP. VIII. Buschii testimonium objicitur, sed interpolatum ostenditur,
37
CAP. IX. Heserus pro Thomâ centumvirale judicium opponit, sed eo repulso, pro Gersone aliud centumvirali majus opponitur. Hujus oppositionis successus in commodum Joannis Gersen cedit,
38
PARS TERTIA,
In quâ Joannes Gersen librorum de Imitatione Christi auctor esse suadetur,
39.
CAP. I. Prima ratio quaesita cùm ex MS. Codice Aronensi, tùm ex testimonio Bernardini Rossignolii, qui visum à se Codicem illum peranti quum judicavit,
39
CAP. II. Secunda ratio quaesita è duobus aliis Manuscriptis Italiae,
41
CAP. III. Tertia ratio quaesita ex editis sub nomine Joannis Gerson libris de Imitatione Christi,
44
CAP. IV. Habentur multa, quae ad idoneam Joannis Gersen auctoris librorum de Imitation Christi cognitionem satis esse possunt,
44
AD DISSERTATIONEM de Auctore Librorum de IMITATIONE CHRISTI, Appendix de auctoritate negantis argumenti,
47
REMARQUES SOMMAIRES, sur un Livre intitulé, la contestation touchant l'Autheur de l'Imitation de JESUS-CHRIST, renduë manifeste par l'opposition de toutes les preuves proposées par les Benedictins, & les Chanoines Reguliers: Divisée en trois parties, avec les Preuves justificatives du droit de THOMAS de KEMPIS,
51
REMARQUES SOMMAIRES sur la premiere Partie, contenant le droit de Thomas de Kempis, par lesquelles on verra le peu de sincerité, que garde le R. P. Antoine Schonin, Abbé de Sainte Geneviefve, proposant les mêmes raisons, que le R. P. Jean Fronteau avoit deja proposées, & dissimulant les responses de l'Autheur,
55
I. Manquement de sincerité, dans la preuve tirée du temoignage de Jean Busch, Chanoîne Regulier,
55
II. Manquement de sincerité, dans la preuve tirée des Manuscrits,
55
III. Manquement de sincerité, dans la preuve tirée des Editions du Livre de l'Imitation sous le nom de Thomas de Kempis,
56
IV. Manquement de sincerité, dans la preuve tirée de plusieurs Autheurs contemporains,
56
V. Manquement de sincerité, dans la preuve tirée de la conformité du style des Livres de Thomas avec celui de l'Imitation,
56
Ces dissimulations sont marques évidentes d'un homme qui ne cherche point la verité,
56
REMARQUES SOMMAIRES sur la Seconde Partie, contenant le droit de Thomas de Kempis, defendu, par lesquelles on verra tantôt les manquemens de sincerité, tantost les Fautes de Jugement, que le R. P. Abbé Antoine Schonin, commet en répondant aux raisons, qui ont été deduites contre le R. P. Fronteau dans la premiere Partie de la dissertation de l'Autheur,
57
I. Manquement de sincerité, dans la réponse faite à la raison tirée des Collations attribuées à S. Bonaventure,
57
II. Manquement de sincerité, dans la reponse faite à la raison tirée du témoignage de Clamengis,
58
I. Faute de Jugement, par laquelle il n'oppose à Clamengis que des calomnies
58
II. Faute de Jugement, par laquelle il semble estimer, que la corruption des moeurs est sainte & venerable,
58
III. Faute de Jugement, par laquelle il montre, qu'il est vaincu,
58
IV. Faute de Jugement, par laquelle il blasme en Clamengis ce qu'il faut loüer très-particulierement,
58
V. Faute de Jugement, par laquelle il accuse tacitement le Concile de Constance, d'une lasche acception de personnes,
59
VI. Faute de Jugement, par laquelle il fait injure au Parlement & à tous les Magistrats de Paris,
59
VII. Faute de Jugement, par laquelle il offense la Faculté de Theologie de Paris,
59
VIII. Faute de Jugement, par laquelle il reprend tacitement le Concile de Basle de connivence,
59
IX. Faute de Jugement, par laquelle il fait tacitement un reproche à tous les Religeiux contemporains de Clamengis,
59
X. Faute de Jugement, par laquelle il blasme tacitement l'Abbaye de Sainte Geneviefve,
60
XI. Faute de Jugement, par laquelle il accuse tacitement ceux du College de Navarre,
60
XII. Faute de Jugement, par laquelle il enveloppe S. Antonin, Archevesque de Florence,
60
XIII. Faute de Jugement, par laquelle il se fait tort à soi-mesme,
60
Examen d'une opposition faite contre Clamengis, prise de l'Indice des Livres defendus,
61
I. Faute de Jugement, par laquelle il s'ensuit, que l'Université de Paris est privée du nom de bonne Catholique,
62
II. Faute de Jugement, par laquelle il oste le nom de bon Catholique au Cardinal Galeotus de Petramala, & à Jean Muret, Secretaire de Benoist XIII.
62
III. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Juvenal des Ursins, Evesques de Laon, & puis Archevêque de Reims; le nom de bon Catholique,
62
IV. Faute de Jugement, par laquelle il oste à J. Tritheme, le nom de bon Catholique,
62
V. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Jean Vatel, Professeur en l'Université le nom de bon Catholique,
62
VI. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Jean Texier, Illustre Professeur en l'Université le nom de bon Catholique,
63
VII. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Leonard Sarrasin, Docteur de Paris, & Theologal de Lion, le nom de Bon Catholique,
63
VIII. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Jean Meïer, Prestre & Curé en Flandre, le nom de bon Catholique,
63
IX. Faute de Jugement, par laquelle il oste à cet Illustre Docteur Claude Despence, le nom de bon Catholique,
63
X. Faute de Jugement,par laquelle il oste au fameux Docteur Claude de Saintes, Chanoine Regulier, & Evesque, d'Evreux, le nom de bon Catholique,
64.
XI. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Etienne Pasquier, le nom de bon Catholique, & la connoissance de ceux, qui affectionnent les Rois & les Princes,
64.
XII. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Genebrard le nom de bon Catholique,
64.
XIII. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Antoine Loisel, le nom de bon Catholique,
64.
XIV. Faute de Jugement, par laquelle il oste au sieur Naudé, le nom de bon Catholique,
64.
XV. Faute de Jugement, par laquelle il oste à Henry de Sponde, Evesque de Pomiers, le nom de bon Catholique,
65.
XVI. Faute de Jugement par laquelle il oste à Jaques Severt, Docteur en Theologie de Paris, & Theologal de Lion, la qualité de bon Catholique
65.
XVII Faute de Jugement, par laquelle il oste à Nicolas Coëffeteau, Docteur en Theologie de Paris, & Evesque de Marseille, le nom de bon Catholique,
66.
XVIII. Faute de Jugement, par laquelle il demande, pourquoy l'Autheur à omis de rapporter le temoignage de quelques Heretiques, pour la recommandation de Clamengis,
66.
XIX. Faute de Jugement, par laquelle il demande, pourquoy l'Autheur n'à pas remarqué, que les oeuvres de Clamengis ont eté imprimées par les Heretiques,
66.
XX. Faute de Jugement, par laquelle il à pris un grand plaisir à rapporter les temoignages des Heretiques, pour la recommandation de Clamengis,
67.
XXI. Faute de Jugement, par laquelle il combat les amis de l'Eglise par les armes des Ennemis de l'Eglise,
67.
XXII. Faute de Jugement, par laquelle il paroit, qu'il a affecté les fautes precedentes,
67.
Manquement de sincerité, quand il dit, que l'Auteur n'a allegué qu'un seul Clamengis pour determiner l'estat de tous les Ordres Religieux du XV. Siècle,
68.
Parallele de l'estat des Ordres Religieux du temps de l'Auteur du livre de l'Imitation avec l'estat des mêmes Ordres du temps de Clamengis,
69.
L'Auteur du livre de l'Imitation à vescu du temps de S. François d'Assise,
71.
Manquement de sincerité en ce qui concerne la Feste du S. Sacrement,
72
Faute de Jugement, dans ce même article VI par laquelle le R. P. Abbé en voulant destuire Autruy, se destruit Soy-mesme, touchant l'argument negatif,
72
Manquement de Sincerité, dans l'Article V. en la réponse faite à la raison, que l'Auteur tire du Manuscrit du feu Pere Sirmond,
73
I. Faute de Jugement, dans cet Article, V. par laquelle il s'enveloppe dans une contradiction,
74
II. Faute de Jugement, dans le mesme article, par laquelle il contredit le Sieur Naudé le meilleur & le plus interessé de ses amis;
74
III. Faute de Jugement, dans le mesme article: dont il est convaincu par sa propre diligence,
74
Manquement de Sincerité, dans l'article V. à l'égard de Matthias Farinator,
75
Manquement de Sincerité, dans le même article, à l'égard du temps que le livre de l'imitation a été attribué à S. Bernard,
75
Faute de Jugement, dans ce mesme article, à l'égard du temps que le Livre de l'Imitation a ésté fait,
75
Manquement de Sincerité, dans ce même article à l'égard de l'induction tirée de l'inventaire du Comte d'Angoulesme,
76
Manquement de Sincerité, en ce qui concerne le mestier de Copiste, que faisoit Thomas de Kempis,
76
Manquement de Sincerité, touchant la vie ou discipline Monastique, dont il est fait mention dans le livre d'Imitation, & dans les oeuvres de Thomas,
79
Manquement de Sincerité, touchant l'exception donnée aux Auteurs voisins du temps de Thomas,
79
REMARQUES SOMMAIRES, sur la troisieme partie du livre du R. P. Abbé Antoine Sconin contenant le droit de Gerson proposé, & rejetté, par lesquelles on verra la mesme chose, que nous avons observée dans le precedentes,
 80
Manquement de Sincerité, en ce qui concerne le Manuscrit d'Arone,
 80
I. Faute de Jugement, en contredisant les Experts de Rome, dont il s'autorise
81
II. Faute de Jugement, En ce qui regarde le Copiste du Manuscrit d'Arone,
81
Manquement de Sincerité, en ce qui regarde le livre de l'Imitation sous le nom de Jean de Canabaco,
82
Faute de Jugement, en ce qui concerne l'age de ce Manuscrit,
82
Manquement de Sincerité, en ce qui regarde le nom de Canabaco interlineaire,
82
I. Faute de Jugement, dans les argumens qu'il fait contre l'existence de Jean de Canabaco, ou Jean Gersen,
82
II. Faute de Jugement, touchant la mesme existence de Jean Gersen,
83
Manquement de Sincerité, qui suit deux fautes precedentes,
83
Manquement de Sincerité touchant le Manuscrit de Mantoüe,
83
Manquement de Sincerité, en ce qui concerne les Manuscrits du livre de l'Imitation qui pourroient être falsifiez,
84
Manquement de Sincerité, en ce qui regarde les inductions tirées des impressions du livre de l'Imitatïon, sous le nom de Jean Gerson,
85
Inductions tirées en consequence de se Manuscrit de l'an MCCCCLX. contre Thomas,
85
Raisons pour lesquelles Jean Gerson Chancellier de Paris, n'est point Auteur du livre de l'Imitation,
86
Refutation de deux raisons insuffisantes: la première du R. P. Abbé: la seconde de quelques autres,
86
Remarques sur le Formulaire du serment de foy, qui se trouve dans le procès verbal du Clergé,
88
Examen du Bref, que le Pape Clement IX. a fait contre le nouveau Testament imprimé à Mons,
95
Examen du Bref, publié & affiché à Rome contre le RITUEL de Monsieur l'Evesque D'ALET,
101
Factum pour les Superieurs & Boursiers Theologiens des Colleges de l'Université de Paris Contre les Docteurs Professeurs en Theologie des Colleges de Navarre & de Sorbonne,
105
Premiere partie, dans laquelle on fait voir que dans les Lettres patentes obtenües par les Professeurs de Theologie des maisons de Sorbonne & de Navarre, il y a des clauses, qui préjudicient aux droits de l'Université en general & des Colleges en particulier,
107
Seconde Partie, ou l'on fait voir, que les Docteurs Régens des Colleges de Sorbonne & de Navarre, sont tout à fait indignes du Privilege de sept années,
111
Lettre de M. de LAUNOY à Mr. PHILIBERT DE LA MARE Conseiller au Parlement de Dijon, au sujet de la Legende de S. Ambrosinien, prètendu Evêque de Sarlat, & Martyr,
121
PHILIBERTO DE LA MARE, Senatori Divionensi, Domino suo, JOANNES DE LAUNOY Theologus Parisiensis,
124
Le moyen de rectifier les six propositions, que la Faculté de Theologie donna au ROY, l'an 1663. par Mr. DE LAUNOY,
126
DIFFERENTES PIECES SUR LE MARIAGE, non imprimées.
132
§. I. Reflexions sur le Chapitre de la Reformation du Mariage, de la session XXIV. du Concile de Trente.
132
§. II. Sur les Mariages des enfans de famille & sur la decision du Concile de Trente à ce sujet,
137
§. III. Du Mariage Clandestin,
139
§. IV. Sur l'impuissance, comme empeschement de Mariage,
141
Du droit des METROPOLITAINS, à l'occasion du Chapitre de NEVERS,
144
De l'Estole à l'occasion de l'Archidiacre de PINSERAIS au Diocese de Chartres,
146
Selectae quaedam Scriptiones contrà LAUNOIUM, ac pro LAUNOIO,
149
In Librum Magistri JOANNIS LAUNOII Theologi Parisiensis qui inscribitur Regia in Matrimonium potestas, OBSERVATIONES Auctore Theologo Parisiensi Editae Lovani (seu Parisiis) in quarto anno 1678.
149
OBSERVATIO I. Launoius malè retulit judicia Theologorum Parisiensium
155
§. I. Magister Sententiarum malè à Launoio relatus.
155
§. II. Albertus magnus à Launoio corruptus,
157
§. III. Aureolus à Launoio corruptus,
159
§. IV. Paludanus à Launoio corruptus,
161
§. V. Thomas de Argentina fallaciter à Launoio adductus,
164
§. VI. Bernardus de Trilla Author ineditus, cujus codex MS. Asservatur in Bibliothecâ S. Victoris, à Launoio corruptus,
164
§. VII. Guillelmus Vorillonius à Launoio corruptus,
166
§. VIII. Franciscus de Victoria à Launoio coruptus,
168
§. IX. Claudius Espencaeus malè à Launoio aductus,
170
§. X. Claudïus Guillaudus inaniter & ad fucum faciendum à Launoio laudatus,
170
§. XI. De Andraea Duvallio, & Jacobo Hennequinno, & minore ordinariâ ipsius Launoii,
171
OBSERVATIO I. L Sancti Thomae sententia à Launoio haud sincerè relata,
172
§. I. S. Thomas in quartum sententiarum expressis conceptisque verbis adversatur Doctrinae Launoianae,
172
§. II. S. Thomas libro quarto contra gentes non favet doctrinae Launoianae,
176
§. III. S. Thomas in quaestionibus quodlibeticis expresse adversatur doctrinae Launoianae,
177
§. IV. Joannes Capreolus à Launoio corruptus,
178
§. V. Joannes Tabiena à Launoio corruptus,
179
OBSERVATIO III. Malè etiam retulit Launoius aliorum Theologorum sententias,
180
§. I. Launoius sibi contrarium fatetur Jacobum Gretserum, & tamen eum recenset inter suos suffragatores,
180
§. II. Launoius fatetur sibi contrarium Joannem Gonetum, quem tamen inter suos suffragatores recenset,
181
§. III. Stephanus Baunius à Launio corruptus,
183
§. IV. Philippus Gamachaeus à Launoio corruptus,
184
§. V. Brevis eorum, quae dicta sunt, Anacephalaeosis, an, & qui faveant doctrinae Launoianae,
185
OBSERVATIO IV. Doctrinam, argumenta, sententias librumque suum ex Marco Antonio de Dominis desumpsit Launoius,
189
§. I. Leges matrimonium dirimentes esse merè civiles, contractum matrimonialem esse merè civilem,
189
§. II. Quod Matrimonium sit Sacramentum Ecclesiasticis Legibus nihilomagis obnoxium reddi,
190
§. III. Quae causae matrimoniales ad Ecclesiam pertincant,
192
§. IV. Omnia impedimenta ex Legibus Civilibus collecta fuisse,
193
§. V. Leges Imperatorum circà matrimonia justas fuisse, quandòquidem illis Ecclesia non restitit,
194
§. VI. Leges circà matrimonium Ecclesiasticas non valuisse nisi ex Principum concessione, vel usurpatione Ecclesiae,
195
§. VII. Ex Imperatorum Legibus, qui permiserunt repudium, civilem in matrimonium potestatem colligi: istarum Legum aequitas ostenditur ex Ecclesiae silentio,
196
§. VIII. Vinculi matrimonialis dissolutionem non adversari Scripturae sacrae, imò à Christo apud Matthaeum duobus in locis comprobari,
197
§. IX. Superiorem S. Matthaei interpretationem probari à Patribus,
198
§. X. Concilium Tridentinum definivit, matrimonium esse indissolubile, sed in fecit, quòd ita postularent Ecclesiae Romanae opportunitates,
199
§. XI. Launoianae ad auctoritates S. Augustini, S. Thomae: Eugenii IV. pro matrimonii indissolubilitate responsiones,
200
§. XII. Matrimonii dissolutionem bonâ gratiâ seu ex mutuo consensu reprobat Spalatensis; probat Launoius,
201
§. XIII. Joannem VIII. pro matrimonii dissolubilitate non laudavit Spalatensis; laudavit Launoius, sed insigniter corrupit,
202
OBSERVATIO V. Argumentum, quod post Chemnicium ducit Launoius ex Canone Milevitano, in suae doctrinae confirmationem, futile est, & nihil probat,
204
§. I. Refertur Canon Milevitanus, quo usus est pridem Chemnicius. Launoianae ad hunc Canonem observationes partim falsae, partim ad rem non pertinentes,
205
§. II. Launoianum circa hunc Canonem ratiocinium rejicitur,
206
OBSERVATIO VI. Launnoius in probationem doctrinae suae adducit Decretum, quo Concilium Tridentinum irritavit matrimonia Clandestina. Hoc Decretum ipsi penitùs adversari ostenditur,
207
§. I. 1. Refertur Launoiana ex hoc Decreto ratiocinatio. 2. Quae nec intelligi nec concipi posse notatur, methodus Launoiana ea sub probationum titulo afferendi, quibus doctrina sua profligatur ineluctabiliter. 3. Tale esse hoc Decretum, quod latum fuit ad postulationem Regis Christianissimi, pluribus ostenditur. 4. Decretum Concilii irritantis matrimonia clandestina susceptum esse & admissum in Galliâ,
208
§. II. Quae matrimonia clandestina facta fuerint irrita Decreto Concilii Tridentini. 2. Huic Decreto consentaneas esse Regum nostrorum Constitutiones ostenditur. Refertur Constitutio Henrici Secundi. 3. Constitutio Henrici III. seu Edictum Blesense. 4. Constitutio Ludovici XIII.
214
§. III. 1. Eadem Disciplina ostenditur variis testimoniis; inprimisque ex V. Cl. Isaaco Haberto, quem à Launoio corruptum demonstratur. 2. Testimonium Illustrissimorum Sacri Consistorii Comitum, 3. Testimonium Compilatoris Libertatum Ecclesiae Gallicanae,
218
§. IV. Corollarium ex Superioribus,
222
OBSERVATIO VII. Rationes Scholasticae quibus Launoius sua dogmata munire voluit, futiles, vanae, nihil probantes, supponentes perpetuò id, quod est in quaestione,
222
§. I. Ineptae earum repetitiones,
222
§. II. 1. Proponitur Argumentum ex ratione contractus civilis. 2. Illud niti merâ aequivocatione ostenditur, de variâ contractûs civilis acceptione. 3. De matrimoniis Heterodoxorum initis contra Leges Ecclesiae. 4. Aliae quaedam argutiae perstringuntur,
224
§. III. 1. Proponitur argumentum ductum ex Legibus Civilibus, quibus Ecclesia non restitit. 2, Ostenditur contra Launoium ex iis non posse probari competere Principibus faecularibus potestatem statuendi impedimenta dirimentia, nisi ex Legibus Ecclesiasticis colligatur, eandem potestatem convenire Ecclesiae. 3. Non continuo veterum Imperatorum Leges fuisse justas, si illis Ecclesia non repugnavit. 4. An istae Imperatorum Leges agnitae fuerint tanquàm impedimenta dirimentia; expenditur. 5. Prima impedimenta Christiani matrimonii, non ab Imperatoribus, sed à Christo & Apostolis constituta,
231
§. IV. Aliud Argumentum Launoii, quòd si Ecclesia posset statuere impedimenta dirimentia, haberet potestatem in Regum temporalia, expenditur,
236
OBSERVATIO VIII. Launoius distinctè expressèque in hoc libro admittit penès Ecclesiam indirectam in Regum temporalia potestatem,
340
§. I. Referuntur loca in quibus Launoius claris apertisque verbis doctrinam hanc tradit,
340
§. II. Pergit Launoius in astruendâ eadem doctrinâ clarioribus adhuc & expressioribus verbis,
242
§. III. Quid sentiendum sit de superiori doctrinâ, discitur ex controversiâ olim Launoii cum P. Vincentio Baronio Ordinis Praedicatorum. 2. Quâ ratione concludat Launoius ab hoc Religioso potestatem indirectam sustineri. 3. Quibus deindè verbis eum appellat absque ullâ, ut ait, maledicentia. 4. Launoianae in affirmandâ & negandâ doctrinâ potestatis indirectae contradictiones,
243
OBSERVATIO IX. Nomen Ecclesiae positum in Canonibus Tridentinis, ubi definitur, Ecclesiam posse statuere impedimenta dirimentia, asserit Launoius non posse intelligi de Sacerdotali Ordine, sed flectendum esse ad Pricipes faeculares,
246
§. I. Referuntur priores rationes, quibus Launoius suam interpretationem probat, quia nempè Ecclesia non est nec definitur congregatio Sacerdotum. Id sumpsit Launoius ex Spalatensi,
246
§. II. Rejiciuntur eae rationes, & ostenditur, nomen Ecclesiae, maximè ubi de Legibus ferendis agitur, semper supponere pro iis, qui sacris praesunt. Id probatur ex usu loquendi, ex ipsa Scripturâ. Illustres hanc in rem Gersonis textus. 3. Sic intelligendos Canones Tridentinos multis ostenditur. 4. Prima objectio Launoiana desumpta ex Concilio Tridentino, ubi dicitur, matrimonium in facie Ecclesiae celebrandum. 5. Altera objectio Launoii ex textu Bellarmini, sed mutilato & truncato,
249
§. III. Aliae expenduntur rationes Launoii, & primò quidem haec, quòd qui nomen Ecclesiae positum in Canonibus Tridentinis de Sacerdotali Ordine intelligunt, occulti sunt sed capitales Regiae potestatis hostes, ridetur & refellitur.
253
§. IV. Launoius ad probandam suam Canonum Tridentinorum interpretationem repetit rationes illas omnes, quas attulit in suae doctrinae confirmationem, quae breviter perstringuntur. 2. Infignis textûs ab eo citati, corruptela. 3. Quid spectet Launoius has rationes cumulans.
255
§. VI. Expenditur quod ait Launoius Canones Tridentinos, etiam intellectos de quâcumque potestate humanâ, non posse ad fidem pertinere, nisi antè spectetut, an sint conformes Scripturae & Traditioni. 2. Exponitur breviter quod ex hâc responsione consequens sit. 3. Quam doctrinae Spalatensis circà infallibilitatem Ecclesiae, omninò conformem ostenditur;
259
OBSERVATIO X. Innumerabiles historias & facta in suae doctrinae confirmationem attulit Launoius, inutilia ferè omnia & ad rem non pertinentia. Tria tantùm, quae aliquid habent difficultatis, examinantur,
262
§. I. 1. Agitur de historiâ Ludovica Balbi matrimonii. Is contrà Patris assensum uxorem duxerat. Conjugium illud nullum & irritum contedit Launoius, susceptos indè liberos spurios fuisse & illegitimos, nec proindè Patris in Regno successores. 2. Refellitur. Hoc conjugium rarum fuisse & validum, natosque indè filios fuisse legitimos probatur ex Hincmaro aliisque Scriptoribus. 3. Solvitur objectio Launoiana,
265
§. II. 1. Historiam matrimonii Serenissimi Gastonis Aurelianensium Ducis, Launoio adversari, non favere. 2. Varias in Galliâ tunc temporis fuisse circa hanc quaestionem opiniones ex Celebri Historico. 3. Judicio Cleri Gallicani eam fuisse terminatam, undè nihil pro Doctrinâ Launoïanâ.
267
§. III. 1. Factum Ludovici Bavari perperam à Launoio adduci, & in jus trahi, probatur innumeris testimoniis. 2. Quibus additur testimonium ipsius Apologistae Ludovici Bavari. 3. Quid Launoius afferat in ejus defensionem, & qui homines ante Launoium illud approbarunt,
276
OBSERVATIO XI. Carpit Launoius censuram Facultatis Parifiensis latam pro matrimonii indissolubilitate adversus Erasmum. Quàm futiles ejus adversùs hanc censuram objectiones ostenditur.
286
§. I. Referuntur Erasmi propositiones, & harum censura Parisiensis, contra quam insurgit Launoius.
286
§. II. Prima objectio Launoiana adversus censaram, quòd quaestionem illam deciderit brevi manu,
287
§. III. Secunda objectio Launoiana, quòd Censores non ita interpretantur Pauli locum, ut S. Chrysostomus, Theodoretus, Theophilactus,
288
§. IV. Tertia objectio Launoiana, quòd Concilium Arelatense primum, aut censuram percellat, aut à censurâ percellatur,
290
§. V. Quarta objectio Launoiana, quòd Concilia, Patres & Tractatores universi, excepto uno Carmelitâ, per hanc censuram incommodum ferunt
291
§. VI. Quinta objectio Launoiana, quòd censura & ejus probatio Censorum nomini nec respondet, nec respondere potest,
294
§. VII. Sexta objecto Launoiana, quòd per illam censuram Parisienses lapsi fuerint in haeresim Lutheranam & Witcleficam, traditionesque damnaverint,
294
§. VIII. Colligitur ex superioribus, quâ ratione Launoius sua omnia Ecclesiae Catholicae, Apostolicae & Romanae, & cordato cuilibet Theologo, summissa esse velit; ubi de simili, quae legitur apud Spalatensem, sumissione,
296
Traitté des Empêchemens du Mariage, ou l'on fait voir, que le droit, qu'ont les Roix & les Princes d'en établir à l'égard de leurs Sujets, n'a pû leur être ôté par violence ou par pieté, par un Professeur en Theologie,
302
CHAP. I. Etat de la question. Principes qu'il faut établir pour la bien traiter,
304
CHAP. II. Que le Mariage est une chose sacrée, qui regarde la Religion & la Conscience. Qu'il a été cru tel dans les trois premiers siecles de l'Eglise. Que le concours de l'Ecriture & de la Tradition de l'Eglise sur le sujet du Mariage l'ont obligée à definir, que c'est un Sacrement,
306
CHAP. III. Que plusieurs Docteurs Scolastiques n'ont pas cru, que le Mariage fut un Sacrement comme les autres; quoiqu'ils le crussent veritable. Que l'Eglise n'a point condamné leurs sentimens. Que celui de Durand de S. Portien. sur ce sujet paroît Catholique & exempt de toute censure,
309
CHAP. IV. Réponses aux objections, qu'on peut faire, pour montrer, que le sentiment de Durand de Saint Portien a été condamné au Concile de Trente,
CHAP. V. Quand on a commencé à parler de la matiere & de la forme des Sacremens. Que quand le Sacrement de Mariage seroit pareil aux autres en toutes choses, cela n'empêcheroit pas, que les Princes n'eussent droit d'y établir des empéchemens dirimans; parceque cela ne toucheroit point à ce qu'il y a, ou pourroit avoir de sacré dans le Mariage. Sentiment de Monsieur Hennequin Professeur de Sorbonne sur le droit des Princes,
315
CHAP. VI. Que les Princes Temporels, ayant le droit de mettre des empêchemens aux Mariages, n'en peuvent pas avoir été depouillez par force, ou par leur propre devotion,
322
CHAP. VI. Que la connoissance des affaires de Mariage, en ce qui concerne la nature du Sacrement, & quand même il ne seroit pas Sacrement, appartient à l'Eglise privativement aux Juges seculiers,
324
CHAP. VIII. Que les Princes peuvent & doivent mettre en usage le droit, qu'ils ont d'établir des empéchemens dirimens aux Mariages, en etablissant celui des enfans de famille, qui se marient sans le consentement de leurs Parens,
326
CHAP. IX. Réponses aux objections, qu'on peut faire, pour justifier, que les Princes seculiers ne sont pas en droit d'établir un empêcehement diriment aux Mariages des enfans de famille, qui se marieroient sans le consentement de leurs Parens,
329
CHAP. X. Conclusion. Qualitez de Monsieur de Launoy pendant sa vie. Motifs de remors de conscience pour ceux, qui ont écrit contre lui depuis sa mort,
335
LAUNOIANA seu Collectio eorum omnium, quae ad Launoium ipsiusque Scripta pertinent,
337
PARS PRIMA.
Commentarium de Launoii vitâ complectens,
337
Epitaphium Authoris,
359
Testamentum ejusdem,
375
PARS SECUNDA.
Complexa tractatum de variâ Launoii Librorum fortunâ,
377
PARS TERTIA.
Complexa varia rarioraque de eodem argumento Opuscula. JOANNIS LAUNOII Constantiensis, Parisiensis Theologi, Socii Navarraei Elogium,
I.
Portrait de Mr. JEAN DE LAUNOY, Docteur en Theologie de la Maison de Navarre, tiré des Hommes Illustres; qui ont paru en France pendant le XVI, Siécle, par Mr. PERRAULT de l'Academie Francoise, Tom. II. pag. 25. à Paris chez Antoine Dezallier 1701.
XII.
Eloge de Monsieur DE LAUNOY tiré du Dictionnaire de Morery imprimé en 1732.
XIII.
Memoire pour la Harangue funbre de feu Mr. DE LAUNOY du 20. Avril 1678. tiré d'un Manuscrit de S. Germain des Prez,
XIV.
ROLANDI MARAESII Epistola JOANNI LAUNIO Doctori Theologo Parisiensi
XVI.
Censura Facultatis Theologiae Aquensis, in Librum JOANNIS LAUNOII, qui inscributur. Disquisitio Disquisitionis de Magdalenâ Massiliensi advenâ. 1643.
XVII.
Edictum Senatûs Aquensis adversùs Disquisitionem disquisitinis de Magdalenâ Massiliensi advenâ.
XVII.
Epistolae & scripta Apologetica R. P. F. NORBERTI CAILLIEU in insigni Facultate Parisiensi Doctoris Theologi; nec non Archi-monasterii Praemonstratensis Prioris;
Ecdicus Gregorii Papae; adversùs JOANNEM LAUNOIUM Presbyterum & Theologum Parisiensem.
LUDOVICO NUBLEO, Doctori utriusque Juris, & Advocato in Senatu Parisiensi,
XXVI.
Ecdicus Gregorii Papae, Clarissimo Viro LUDOVICO NUBLEO Advocato in Senatu Parisiensi,
Lettre à Messieurs les DOCTEURS de la Faculté de Theologie de PARIS, sur le livre de Mr DE LAUNOY, intitulé, véritable Tradition de l'Eglise sur la Predestination & la Grace,
XLII.
JOANNES LAUNOIUS, JOANNI ALBERTO PORTNERO S. P. D.
XLIV.
F. RICHARDI Epistolae continens Notas in margigine Libri sub titulo, Assumptionis Mariae Virginis vindicatae minio efformatas, Duaci apud Cornelium Vanbookh 1672. in 12. pag. 32.
XLVI.
JOANNIS LAUNOII Epistolae aliquot ab Georgio Serpelio editae in Praefatione, quam adtexuit Dissertationi Launoianae, de verâ causâ secessûs S. Brunonis in eremum, editae Francofurti 172. in 4. Joann. Alberto Portnero Joan. Launoius. S. P. D.
LII.
Ad rarissimorum Joannis Launoii, Paris. Theolog. Opusculorum Editionem nitidissimam, subscriptionibus suis promovendam, aequos Historiae Ecclesiasticae & testium veritatis aestimatores invitat Georgius Serpelius, C. E. S. G. & superint. Ratisp. Ratisponae, Impensis Joannis Zachariae Seidelii.
LVI.